"They say that the suffering you endure when you are younger is a way for you to pay your dues early and make room for better things in the future. Keep at it until you are calloused and bruised. Although you may be hurt and bleeding now, a better day will come. Hard work will never betray you."
Kang Gary of Leessang, Dec 2011

Sunday, November 16, 2008

Myspace

Aku bukan nak potpet2 pasal myspace.com tu, tapi pasal my particular space nih..



Yesss sgt bersepah gila!! (Mampos la kena reject jadi menantu huhu..)

Benda yg wane brown tu sebenarnya adalah meja study ku pada kehidupannya yang lepas. Tapi malangnya pada kehidupan ini ia telah bertukar menjadi dumpster kat bilik aku. Duit yang banyak2 tu ialah duit berangan-makcik-kayo aku semata2, kerana kenyataannya itu adalah duit collection sewa umah yg aku xbank-in kan lagi kat tuan umh so jgn tertipu okayyy…

This small area in my room represents the freedom in me. Kat space ni I have the freedom utk xperlu berkemas (macam la bilik aku kemas sgt kan..), xperlu keep everything in order but still, I can manage everything. Aku boleh campak je semua benda atas meja itu, xyah susah2 nak kemas or susun. Aku juga bebas mengumpul sampah and habuk di ruangan itew.. But I know I can find everything I need on this desk. Dari sekecil2 pin hingga lah sebesar2 bag (melampau la kan kalau xleh jumpa bag sorok-mayat aku tu kat atas meja nih..). And aku boleh tau taw kalau ada org ambil or usik barang atas meja ni.

Pada aku la kan, sometimes in order to keep everything under control we have to lose control and be free. We don’t have to play by the rules sgt all the time. Lagipun life itself pun tak menggariskan any specific rules to be followed. Manusia ni je yang suka sgt nk cipta berbagai rules. Pastu sendiri pulak yang xlarat nak ikut.. Kadang2 kita kena bertindak ikut logic, kena buat keputusan ikut keadaan, kena akur dgn situasi, whereby those so called “rules of living” are not applicable. Tapi of coz la, camne2 pun usaha tu penting. Jangan la pulak pasrah je memanjang xtentu pasal. Harus ditembak mati kalu camtu..

Aku ni termasuk dlm golongan org yang tak ikut rules @ xde aturan hidup (bak kata mak aku) @ derhaka. Kalau ikut peraturannya, nak hidup properly kena la ada plan kan? Aku rasa sepanjang hidup aku ni, I never properly planned for anything. Aku main redah je, buat decision based on situation (atau lebih tepat ikut suke ati :P). Aku xpenah ada plan apa nak buat lepas SPM, aku xplan nak masuk IPT mana, aku xtau nak berangan kerja apa lepas blaja (kesian cita2 pun xde!). Yang aku tau aku xnak jadi sampah masyarakat, tu je. Haha nasib baik masih ada kesedaran diri. Tu pasal la skg ni aku baru terhegeh2 nak abes degree sedangkan kawan sepengajian aku masa pre-diploma dulu dh selamat jadi lecturer kat fakulti aku. Honestly aku sendiri xpenah terfikir pun aku akan ada degree. Aku rasa aku la manusia paling derhaka yang xtau arah tuju hidup dan masa hadapan ngehehe..

Sbb tu la sekarang ni kalau org tanya apa aku nk buat pas abes degree ni, aku xtau nak jawab apa. Aku tau aku kena cari keje, tapi aku juga ada rasa cam nak sambung master terus. Aku terfikir jgk nak kerja sambil belajar (ke belajar sambil keje??) tapi takut tak terbawak pulak nnt. Yelah aku ni mmg la pemalas, tapi kalau dh start buat keje nnt aku mmg xhengat benda lain, konon focus ala2 workaholic la.. (Ptuuih diri sendiri!). Dilemma kehidupan sungguh.. *poyo*

So ni la jawapan standard peperiksaan aku kalau org dok tanya apa aku nak buat pas degree:- Dah abes blaja dah boleh tawen yahoo!!! *matilah gatal ihiks!

2 comments:

aMz said...

haiyo.. nie tempat ape nie??bersepah yang amat lor.. dahsyat gler!! tahniah ek skg dah lepas azab degree.. leh la cr keje!!

AdiHana said...

ni la dumpster yg berbentuk meja study ngehehe..
tu la, lps ni nak mngadap hazab cari koje pulak...

nRelate All Blog Sections